Onsdag den 31. oktober gik TravelBird i betalingsstandsning og var reelt på vej imod en konkurs. Her 2 uger senere er der lyse tider for det hollandske rejseselskab. Secret Escapes har nemlig meddelt, at de overtager rejsebureauet.
Hvad der ellers er op og ned i sagen om TravelBird konkursen kan du læse i denne artikel.

TravelBird, det hollandske rejsebureau med base i Amsterdam, har tilbudt rejser siden 2010. Særligt storbyferier, wellnesstilbud, rundrejser og charterferier har de solgt til danskerne.
Rejserne har været billige, nemme at booke og kunderne har været tilfredse. Men det synes at være et overstået kapitel nu.

Ifølge en en meddelelse på TravelBird.dk ansøgte rejseselskabet den 31. oktober ansøgt om betalingsstandsning. Det betød, at Travelbird på dette tidsunkt var på vej imod en konkurs. Men, nu er der igen lyse tider for rejseselskabet!

Secret Escapes opkøber TravelBird

Det engelske rejsebureau, Secret Escapes, har nemlig overtaget Travelbird per dags dato, 14. november.
Omfanget og betydningen af overtagelse er endnu ikke helt klar. Men, Travelbird skriver i dag på deres hjemmeside, at deres hjemmeside igen snart skulle være oppe at køre med mere rejseinspiration til fantastiske priser.

Overfor den hollandske avis Financieele Dagblad, fortæller kuratoren Jan Padberg, at han forventer at Travelbirds hjemmeside er oppe at køre igen inden for de næste par uger. Dvs primo december 2019.

Indtil det sker, opfordrer Travelbird sine besøgende til at besøge Secretescapes.dk

Læs også: Secret Escapes: Luksushoteller til overkommelige priser

Har du booket rejser med TravelBird, eller er du interesseret i at læse den oprindelige artikel om TravelBirds betalingsstandsning, så læs med videre herunder.

Hvad sker der med rejser booket via TravelBird?

De spørgsmål som mange nu stiller sig er:

Kan jeg komme ud at rejse nu, efter jeg har booket min rejse hos TravelBird? Eller får jeg mine penge tilbage?

Eksempler fra tidligere konkurser i rejsebranchen, eksempelvis Unisters insolvens i 2016 og Air Berlins konkurs sidste år, har vist, at konkurserne ofte ikke kun rammer firmaet, men også kunderne selv. Tusindvis af kunder er blevet efterladt i nød.

Kunderne er forsikret af garantien

Hertil skriver TravelBird: TravelBird er medlem af SGR, hvilket betyder, at rejser, der er reserveret via TravelBird, bliver dækket i henhold til garantiordningen for SGR. Hvis du har bestilt en rejse med TravelBird, vil SGR kontakte dig med yderligere oplysninger.

TravelBird henviser til Stichhting Garantiefonds Reisgelden (SGR), et forsikringsselskab med hjemsted i Nederlandene. Her er der to PDF-filer med garantibestemmelser. En PDF-fil for rejser booket efter 1. juli 2018 og en PDF-fil for rejser booket tidligere.
Lige nu venter TravelBirds kunder på svar fra forsikring. Hvornår dette svar kan forventes vides endnu ikke. Ligeledes vides det i øjeblikket heller ikke, om en en booket rejse kan finde sted.

I følge TravelBird har der været “forsinkelser i betalinger” til partnere i de seneste par måneder. Et forsøg på at få tilført ekstra kapital har været mislykket, så konkursen var i sidste ende uundgåelig.

office-folder-with-inscription-insolvent-on-office-desktop-with-office-supplies-shutterstock_337655501-2-2-e1469196195231

Kommentar fra lederen af forsikringsselskabet

I mellemtiden har forsikringsselskabet allerede udtrykt sig.
I følge en meddelelse fra SGR-chefen Erik Jan Reuver i den hollandske avis “De Telegraaf”, kan alle kunder forvente at få deres bookinger tilbagebetalt. “Alle får deres penge tilbage“, siger han.

Alle får deres penge tilbage

Forsikringsselskabet er nu gået igang med at lave en liste over de berørte kunder og vil herefter kontakte dem. Dermed er der håb om få en tilbagebetaling af bookingen, i tilfælde af at rejsen må aflyses.
Så snart der er yderligere nyt om TravelBird-konkursen, kan du læse dem her.