Som om den lange trættende flyvetur fra det ene kontinent til det andet ikke var nok, så skal ændringen i tidszoner også håndteres. Ja, mange af os er opmærksomme på de typiske symptomer på jetlag: træthed, søvnløshed, manglende koncentration eller endog humørsvingninger. Og det kan ødelægge de første par dage af din ferie, ikke? Det siges, at de interne biorytmer skifter, og at du må forvente en tilpasningsperiode på cirka en halv til en hel dag pr. overfløjet tidszone afhængigt af din alder og tilstand. Det er ligegyldigt, om du skal på ferie, eller om du vender hjem – jetlag er altid irriterende! Så det er hermed tid til at adressere det velkendte fænomen. Det er klart, at jetlag ikke bare kan kureres fra et øjeblik til det næste, men med nogle tips og tricks kan de typiske symptomer helt sikkert blive lettet – jeg har selv testet nogle af dem. Og hvad med Viagra som en kur for jetlag? Det vil jeg da ikke nægte dig!

Tips til at undgå jetlag – hvad gør man?

At rejse øst og vest | Nyttige tips | Viagra og Co.

Jetlag1

At rejse øst eller vest

Først og fremmest er din destination vigtig – afhængigt af din flyveretning kan de typiske jetlagsymptomer variere. Hvis du flyver fra Damark i retning mod Amerika, eksempelvis til New York, er det lettere for din krop at vænne sig til den nye rytme. For eksempel: Hvis du ankommer til New York kl. 16, er klokken allerede 22.00 hjemme i Danmark. Så når du rejser mod vest, vinder du lidt tid. Det er en god idé at forsøge at holde sig vågen her. På denne måde kan du sove hurtigt og frem for alt sove godt. Derimod hvis du rejser østpå, eksempelvis til Tokyo, er det selvfølgelig meget vanskeligere. Dagen her er kortere, og tiden er ‘tabt’, så at sige. Derfor er det ikke overraskende, at det er sværere at vænne sig til den nye rytme i Asien, end når man rejser til USA. Din krop transporteres simpelthen til en anden tidszone, men dine indre biorytmer fortsætter som normalt. Hvis du rejser mod øst, vil jeg anbefale, om muligt, at sove lidt tidligere et par dage før din ferie begynder og stå lidt tidligere op næste morgen. Når man rejser mod vest, er det omvendt – gå senere i seng, og igen, hvis det er muligt, stå senere op. På den måde kan du forhindre eventuelle symptomer.

Jetlag2

Nyttige tips mod jetlag:

  • Juster afhængigt af tiden – et simpelt, men alligevel nyttigt tip: Hvis du ændrer dit ur til den tilsvarende tid på din feriedestination, kan du justere mentalt til den nye tid. Så snart du ankommer, vil du ikke konstant tænke på, hvor sent det er i dit hjemland. Det er et tankespil. Det er alt sammen i dit hoved og ikke særlig nyttigt når det kommer til at vænne sig til tidsændringen.

  • Juster til spisetiderne for din destination: Så snart du er i en ny tidszone og allerede har stillet dit ur, skal du forsøge at vænne sig til de nye spisesider. Hvis din mave stadig arbejder efter dine sædvanlige spisetider, så prøv at spise lidt mindre. Du skal derefter planlægge at spise dine rigtige måltider i henhold til de typiske spisetider i det land, du rejser til.

  • Kulhydrater eller protein – afhængigt af din destination: Dit valg af mad er også en vigtig faktor for jetlag. Som hovedregel bør du spise kulhydrater (frugt, kartofler, pasta, ris), når du rejser østpå, da de gør dig træt hurtigere. Hvis du rejser vestpå, vil jeg anbefale fødevarer, der er rige på protein (fisk, ost, kød, æg, mejeriprodukter). Forbruget af drikkevarer indeholdende koffein anbefales også, da de hjælper med at bekæmpe dine naturlige søvnbehov. Drikkevand hjælper ikke med jetlag – i stedet understøtter det kroppens adaptive reaktioner.
  • Masser af sollys og frisk luft: Du vil nok føle en vis træthed om dagen på grund af tidsforandringen. Hvis du bare vil sove, kan du, i stedet for at tage en middagslur, som jeg ved, kan være fristende, tage ud og få lidt sol og bruge tid udendørs. Sollys kan hæmme søvnhormonet melatonin, som er hormonet, der får os til at blive trætte om aftenen. Du skal først gå i seng, når solen går ned.
  • Medicin: Et meget vigtigt emne at runde er medicin, som du måske tager. Det anbefales at konsultere en læge eller apotek på forhånd for at justere dit indtag til den respektive tidszone. På den måde undgår du mulige uønskede symptomer. Hvad angår sovepiller, vil jeg fraråde dem. Selvom de fremmer søvn, har de ingen indflydelse på tilpasningen af kroppens funktion. Som følge heraf har de kun en kortvarig positiv effekt.
  • Vigtigt for forretningsrejsende – planlæg dine møder på det rigtige tidspunkt: Hvis du bevæger dig ind i en anden tidszone på grund af en forretningsaftale, anbefales det at planlægge vigtige møder på den tid, hvor du føler dig mest vågen. Generelt: for destinationer i vest er morgenen bedre, og for destinationer i øst er senere på dagen bedst.
  • Udskyd anstrengende aktiviteter indtil næste dag: Når du ankommer til dit feriemål, er jeg sikker på, at du gerne vil i gang med det samme og opleve så meget som muligt afhængigt af din destination. Men hvis du ikke har alt for travlt, og du har et par ledige dage, er det bedst at udskyde visse anstrengende aktiviteter en dag eller to. De vil simpelthen trætte dig og forlænge din tilpasning til den nye tidszone. Tag det roligt til at begynde med, hvis det er muligt! 🙂

Jetlag3

Viagra som kur mod jetlag?

Du har måske hørt om det før – det potensfremmende lægemiddel Viagra bekæmper faktisk symptomer på jetlag. Ja, jeg undrede mig også! Og nej, jeg prøvede det ikke! Men hvad er årsagen til dette rygte? De fleste af os kender sikkert allerede dette middel ved navn og er klar over, hvad det hovedsageligt bruges til. Men hvad der endnu ikke er bevist, og som derfor er en meget kontroversiel påstand, er, at Viagra med dets aktive ingrediens sildenafil også kan hjælpe mod jetlag. Hidtil er det dog, som det desværre ofte er tilfældet, kun blevet testet på hamstere. Uanset om resultaterne kan overføres til mennesker og kan modvirke virkningerne af jetlag, er det stadig uklart.

Dette er også tilfældet med melatonin, som sælges i USA som kosttilskud og er tilgængeligt i næsten ethvert supermarked. Dette stof kan angribe hormonbalancen og er ikke tilgængeligt som håndkøbsmedicin i Danmark.

Jetlag4
Nogle gange kan en kop stærk kaffe også gøre underværker!

Jeg håber, at nogle af disse tips kan hjælpe dig på din næste tur til en anden tidszone. Måske har du dine egne tips, som hjælper dig med at håndtere jetlag? Fortæl mig om dem i kommentarfeltet!