Folk, der gerne vil have solbrun hud, får sig ofte en slem lærestreg. Når du først holder op med at være forsigtig, begynder huden at klø og brænde, og før du ved af det, lyser du op i forskellige røde nuancer. Her er nogle af de bedste tips mod solskoldning, så du kan pleje din dyrebare hud. 

Du er uforsigtig i et kort øjeblik og hovsa, den åh så dejlige sol forråder dig og ødelægger din hud. På ingen tid er skuldrene og ryggen blevet røde. Din hud strammer og begynder at klø. Ja, hvis du sidder for længe under solens stråler uden solcreme, er du nødt til at håndtere disse ubehagelige konsekvenser. Hvis du ikke har lyttet til din mors kloge ord, holdt dig i skyggen eller bare brugt solcreme med en tilpas høj solfaktor, får du hurtigt en lærestreg. Ordene “jeg bliver aldrig forbrændt” er desværre ikke nok til at forhindre en solskoldning. Det sker for alle på et tidspunkt, selvom omstændighederne varierer. For at du ikke skal lide for meget, har jeg nogle tips mod solskoldning til dig. Alle kan begå fejl 😉

Woman’s hands using sunscreen

Tips mod solskoldning

Hvis du bemærker, at en solforbrædning langsomt men sikkert kryber over din hud, er det bedst at forlade solen straks. Beskyt den berørte hud ved at dække den til og finde et skyggefuldt sted eller, endnu bedre, gå indendøre. Alt er bedre end at blive liggende i solen og blive endnu mere forbrændt. Når skaden først er sket, kan kroppen ikke bruge sin egen reparationsmekanisme til at helbrede de berørte områder.

Men selvom huden allerede er brændt, kan du godt nå at udbedre skaden en smule. Det hele afhænger af den rigtige efterbehandling. Generelt kræver førstegradssolskoldning, altså rød, stram og kløende hud, ikke et lægebesøg for voksne. Situationen er anderledes for små børn, såvel som forbrændinger i anden eller tredje grad, når huden blærer og ser ud, som om den kommer til at briste. Du har sikkert allerede kendskab til de mest populære tips til lindre en førstegradssolskoldning. Du skal afkøle huden og holde den fugtig, så sørg for at drikke meget! Men det er lettere sagt end gjort.

Help written with Sun Cream on a Woman’s Shoulder iStock_000045937950_Large

Det afhænger af den rette påføring

Det er yderst vigtigt, at du køler huden. Det handler ikke kun om, at smerten lindres ved dette – det holder også betændelsen på et minimum. Men pas på – at køle betyder ikke at fryse det! Det er eksempelvis rigtig godt at lægge våde viskestykker over din hud. Du bør dog undgå isterninger og andre ting, der har været i fryseren i lang tid. Det virker måske absurd, men det kan simpelthen forårsage frostskader. Hvis du får frostskader, reduceres kroppens eget forsvarssystem, og helingsprocessen går langsommere. Der er en uenighed omkring effektiviteten af ​​A38- eller yoghurtkompres. De har selvfølgelig en behagelig køleeffekt, som lindrer smerten, men de har ingen antiinflammatorisk effekt. Tværtimod, hvis der er tale om en højere grad af forbrænding, er der fare for, at bakterierne i mælkeprodukterne kan forårsage kropslige infektioner. Så hold dig væk fra mors hjemmelavede middel og lær disse tips mod solforbrædning udenad.

Den anden gyldne regel at følge er at holde kroppen fugtet. Når huden er solbrændt, mister den meget væske, som kroppen skal have tilbage så hurtigt som muligt. At drikke vand stimulerer ikke blot cirkulationen, men kompenserer også for tab af væske. Det betyder, at hudens regenereringsproces starter hurtigere igen. Du kan faktisk også gøre godt ved at spraye den forbrændte hud med termisk kildevand. Det lindrer stram hud, og som nogle af jer måske allerede ved, indeholder termisk vand mineraler, som har en antiinflammatorisk virkning. Alternativt, hvis du ikke har termisk vand ved hånden, kan du blande 3-4 dråber lavendelolie med koldt mineralvand og spraye det på din hud. Lavendel har antibakterielle egenskaber.

Aromatherapy oil and lavender

Du bør bruge after sun i stedet for dine normale kropslotions og cremer, fordi de normale produkter kan tilstoppe dine porer, så den forbrændte hud ikke kan komme af med varmen. After sun-produkterne afkøler og plejer huden uden at lukke varmen inde. Jeg anbefaler især gels og lotions, som er beriget med aloe vera. Gelen, der udvindes fra bladene i ørkenplanten, består af 90% vand. Planten indeholder også 270 andre mineraler, vitaminer og aminosyrer, som har en positiv virkning på hudregenerering. Den beroliger huden og tilfører fugt. Aloe Vera stimulerer endda cellevæksten. Jeg har et andet tip til at føje til listen! Hvis du opbevarer din after sun i køleskabet, kan du se frem til en endnu bedre kølende effekt.

Alternativt, hvis du ikke kan finde andre kølende kompresser, kan du bruge æblecidereddike. Det indeholder organiske syrer, som understøtter regenerering af hudens hydrolipide film. Hvis kun små områder af din hud er solskoldet, kan du forsigtigt duppe de berørte dele med små stykker bomuldsvat. Den bedste måde at gøre dette på er at bruge blandingsforholdet 1-2 spsk. til 1 liter vand.

Det samme gælder for grøn te samt produkter, der indeholder grøn teekstrakt. Hvis du beslutter dig for at bruge et tevæddet kompres, lægges det på huden i ca. 15-20 minutter. Det er dog lettere at bruge et after sun-produkt, der er baseret på denne type te. Hvilken effekt har grøn te? Tebladene er rige på garvemidler og polyfenoler, som beroliger din hud. Teen lindrer hurtigt rødmen og reducerer celleskader.

Bamboo and Green Tea iStock_000010050264_Large

Men lov mig en ting – bare fordi du nu kender alle disse gode tips, betyder det ikke, at du skal ud i solen uden solcreme. Solskoldning kan altid at gøre enorme skader på huden, så smør godt med solcreme på – altid!

Her kan du finde masser af gode tilbud på solferier, så du har et sted at bruge solcremen 😉