Berlin er en utrolig spændende by med masser af seværdigheder og historiske og kulturelle oplevelser. Det er også en af danskernes yndlingsrejsemål når det kommer til storbyferier. Så derfor tog jeg en forlænget weekendtur til Berlin, for at se hvad byen har at byde på.

Indkvartering

Under mit ophold i Berlin boede jeg på Hampton by Hilton i kvarteret Charlottenburg, tæt på både U- og S-bahn. Det var et rigtig hyggeligt kvarter i gåafstand til Berlin Zoo, shoppinggaden Kurfürstendamm og det berømte stormagasin, KaDeWe. Der ligger mange restauranter og cafeeer og små butikker her i dette område –  især omkring Savignyplatz og S-bahn stationen ved samme navn. Her ligger bl.a. et virkelig godt pizza sted, 12 Apostel, og en af de bedste bogforhandlere, Bücherbogen. Hotellet var rigtig fint – rent og pænt. Jeg fik et værelse på øverste etage med altan med møbler og udsigt over byen. S-bahnen løber lige ved siden af hotellet, men jeg hørte den slet ikke når vinduerne var lukkede. Værelset havde en god størrelse, stor behagelig seng, lænestol, skrivebord og fint badeværelse.

Dag 1

Dagen starter med morgenmad på hotellet, som var inkluderet i opholdet. Super fin morgenmadsbuffet med alt det sædvanelige – røræg, bacon, yoghurt, frugt, rundstykker, pandekager osv. Efter en solid morgenmad var det afsted med S-bahnen til East Side Gallery som var første stop på Tour de Berlin. East Side Gallery et open-air galleri på  en 1.316 meter lang rest af Berlinmuren som står i Mühlenstraße i bydelen Friedrichshain-Kreuzberg. Muren er udsmykket af 118 kunstnere fra 21 lande. De 106 motiver, der er malet på den østlige side af muren, relaterer til de politiske forandringer i årene 1989 og 1990. Personligt synes jeg, at East Side Gallery er et must-see hvis man er i Berlin. Det er både en stor del af Berlins historie, og også en rigtig fin måde, at forandre muren til noget smukt som stadig relaterer sig til den betydning muren havde og stadig har. Desværre har store dele af muren hegnet ind pga. hærværk.

Efter gåturen langs East Side Gallery var et tid til en is (det var omkring 30 grader den dag, så en is var tiltrængt), og derefter videre til Friedrichstraße og den mest kendte af grænseovergangene mellem Øst- og Vestberlin, Checkpoint Charlie. Ja, det er et turistet sted. Ja, der er mange mennesker, og ja, det er en meget befærdet vej det ligger på. Men nu er det nu engang her det lå under krigen, så selvfølgelig ligger det stadig her, og dagligdagen i Berlin går videre. Historisk set har dette sted stor betydning, og det bliver desværre udnyttet (meget). Det gamle grænsehus og sandsækkende står der endnu, men desværre er det blevet tilføjet “Amerikanske vagter” som man kan få taget billeder sammen med. Ved siden af Checkpoint Charlie ligger der et museum som er ret interessant. her er der udstillet mange af de ting som folk bruge til flugtforsøg – biler med skjulte rum, balloner, svæveflyvere og meget mere. Selvom Checkpoint Charlie er et super turistet sted, synes jeg alligevel det er besøgt værd, i sær for den historiske betydning stedet har.

Nu var det tid til lidt mad. Da jeg skulle ind i den tyske Reichtag bygningen kl. 20 blev det til tidlig aftensmad. Nær hotellet lå heldigvis 12 Apostel som jeg fik anbefalet af mange, så der skulle jeg da have pizza fra. Og det fortrød jeg ikke! Jeg fik en Judas med stærk pepperoni og chili, og hold nu op den var god! Det sted og pizzaerne vil jeg klart anbefale, og næste gang jeg er i Berlin, kommer jeg nok tilbage til 12 Apostel.

Dag nr. 1 sluttede med en tur ind i Reichtag bygningen og op i den nye kuppel som er kommer på bygningen. Det var noget der var bestilt hjemmefra. Man skal nemlig bestille en tid til at komme derind. Det var faktisk en super fed oplevelse. Bygningen er virkelig flot og selvom den nye kuppel er meget moderne, så passer den faktisk rigtig godt til den gamle bygning. Man skal møde op foran bygningen 15 min. før sin tid, da man skal gennem et security check for at komme ind – så husk passet for det skal vises og man skal krydses af. Herefter kommer man ind i bygningen, og op med elevator til kuplen. Her går man så op af en lang sliske mens man kigger ud over byen mens høreguiden fortæller om bygningen, kuplen og de omkring liggende bygninger man kan se. Det var faktisk utrolig spændende og også fedt at se Berlin oppefra. Det eneste jeg synes var irriterende, var tidspunktet jeg var der på. Fordi det var kl 20 var solen gået ned og det var svært at se de bygninger omkring Reichtag som høreguiden fortalte om. Så hvis I vil besøge Reichtag vil jeg anbefale at booke tid i god tid, så I kan få en tid tidligere på dagen.

Dag 2

Dag nr. 2 i Berlin startede med brunch på Milja & Schafa med min veninde som bor i Berlin. Det var et sted hun kom rigtig tit og bestemt kunne anbefale, så der mødes vi. Milja & Schafa ligger i Friedrichshain kvarteret i det gamle øst-Berlin. Det var desværre lidt langt fra Charlottenburg kvarteret hvor mit hotel var, men det var nu turen værd, både for selskabet og maden. Jeg fik noget virkelig lækkert brød med avocado, tomat og spejlæg på og dertil en iskaffe, da det allerede var 27 grader! Min veninde fik pandekager, og de så også virkelig gode ud. Det er klart et sted jeg vil anbefale hvis I er på de kanter af Berlin. Stedet var rigtig pænt indrettet med træ og tæpper, maden var virkelig god og services var i top!

Efter brunchen gik turen videre til Brandenburger Tor – den mest imponerende og den sidste bevarede byport i Berlin. Det var tilgengæld lidt besværligt fra Friedrichshain, da en S-bahn linje var under reparation. Jeg skulle derfor skifte 4 gange for at komme til Brandenburger Tor. Det gik dog bedre end jeg havde forventet, og jeg kom frem uden at blive væk. Brandenburger Tor er et andet must-see i Berlin. Igen er det et sted i Berlin som har stor historisk betydning. Det er den eneste byport der er tilbage ud af de 18 der var på den gamle toldmur, Berlinmuren løb lige ved Brandenburger Tor og det var også her foran porten af USA’s præsident Ronald Reagan i 1987 udfordrede den sovjetiske leder Mikhail Gorbatjov med ordene “Mr. Gorbatjov – tear down this wall!”

Ca. 200 meter fra Brandenburger Tor var næste stop på min tour de Berlin, nemlig Holocaust-mindesmærket. Mindesmærket er tegnet af arkitekten Peter Eisenman og er et mærke for for alle jøder, der blev dræbt under holocaust. Det består af består af 2.711 betonklodser i varierende højde og blev opført mellem 2003-2005. I tilknytning til mindesmærket er der et underjordisk museum, hvor bl.a. udvalgte ofres livsforløb læses op. Jeg havde godt set billeder af stedet inden jeg kom derhen, men jeg blev alligevel overrasket over for stor det faktisk var, og hvor væk man kunne blive mellem de store betonklodser. Men det er stort og lidt skræmmende, da det godt kunne ligne stenkister eller gravsten. Men jeg synes nu også det var meget smukt. Alle de helt glatte, grå klodser i solen og den blå himmel.

Efter en dag med meget historiske seværdigheder, sluttede jeg af med noget mere let – nemlig en tur i zoo. Den zoologiske have i Berlin er den ældste i Tyskland og åbnede 1844, og med omkring 1500 forskellige arter og næsten 20.500 dyr har Berlin zoo den mest omfattende samling af arter i verden. Selve parken er rigtig flot lavet – Meget grøn, stor og hyggelig. Selvom det var lørdag, så var der faktisk ikke ret mange mennesker, så der var god plads til at se dyrene uden at vi stod klemt sammen. Jeg ville rigtig gerne have set en panda, da jeg endnu ikke har set en. Men Berlin zoo har desværre ikke længere en panda efter Bao Bao døde i 2012. Så desværre blev det heller ikke denne gang at jeg fik en panda at se. Til gengæld fik jeg mit yndlingsdyr, giraffen, at se og en masse andre dyr.

Fra zoo havde var der kun en kort gårtur tilbage til hotellet, og da der lå en masse restauranter omkring hotellet gik der ikke lang tid før jeg fandt et sted at indtage noget aftenmad. Valget faldt på The Butcher som lovede lækre burgere. Det kunne jeg ikke sige nej til. Selve restauranten var mega cool, men samtidig meget afslappet. Det var spisepladser i forskellige rum, alle med forskellig indretning. Man kunne sidde ved 2-mandsborde ved baren, et langbord i et biblioteksligende rum, i lave sofaer og stole i stuen, og ude i haven hvor der var cafeborde og loungemøbler, og på husmuren ude i haven var der er kæmpe maleri. Virkelig interessant sted. Og maden! Burgerne… de var som lovet, lækre. Jeg fik en klassisk The Butcher med ost og dertil pommes af sød kartoffel. Det var virkelig godt. De havde også meget andet end burgere, så som tacos, fish n’ chips og ribs. The Butcher er klar et besøg værd hvis I er i Berlin.

Så var det tilbage på hotellet og få en god nats søvn inden turen gik hjem igen søndag.

Jeg håber, jeg med denne ligge dagbog har giver dig lyst til også at besøge Berlin. Hvis det er tilfældet så kan du her finde flybilletter til Berlin fra København, og her fra Billund. Og jeg har også lavet en liste med hoteller her. Det er selvfølgelig også muligt at køre til Berlin – dette tager ca. 4,5 timer fra den dansk-tyske grænse og 6,5 time fra København.